Sitemap

 

Slik starter man et flerspråklig nettsted

Har du noen gang tenkt på å opprette ett eller flere nettsteder på ulike språk? La oss si at du ønsker å starte en reiselivsnettsted om fjellvandring i Norge, og ønsker å tilby innhold til engelske, tyske, spanske fjellvandrere. Det er lurt å huske på faktorer som nettstedstruktur, geografisk så vel som språklig målretting og organisering av innholdet.

Nettsidestruktur

Det første du bør vurdere er om det er fornuftig for deg å kjøpe land-spesifikke toppnivådomener (TLD) for alle landene du har tenkt å rette deg mot. Så dine domener kan være f.eks hikingnorway.co.uk, wanderennorwegen.de, og excursionesnoruega.es. Dette alternativet er en fordel hvis du ønsker å rette deg mot de landene som hvert TLD er tilknyttet. Merk at dette er forskjellig fra språklig målretting. La oss si det tyske innholdet er spesielt for brukere fra Tyskland og ikke så relevant for tysk-talende brukere i Østerrike eller Sveits. I dette tilfellet kan du å registrere et domene ala .de TLD. Tyske brukere vil har mer tillit til et nettsted som fremstilles som spesifikt for det tyske markedet. På den annen side, kan det være ganske dyrt å kjøpe domener med land-spesifikke TLDs, og det kreves mer å oppdatere og opprettholde flere domener. Så hvis din tid og dine ressurser er begrenset, bør du vurdere å kjøpe en ikke-land-spesifikke domenet, som er knyttet til alle de forskjellige versjonene av nettstedet ditt. I dette tilfellet anbefaler vi at en av disse to alternativer:

1. Plasser innholdet på alle språk på et annet underdomene. For eksempel, du ville ha en.example.com, de.example.com, og es.example.com.
2. Plasser innholdet på alle språk i en annen underkatalog. Dette er lettere å håndtere når du skal oppdatere og vedlikeholde nettstedet ditt. For eksempel, du ville ha example.com / no /, example.com / de /, og example.com / es /.

Geografisk målretting vs. målretting via språk

Som nevnt ovenfor, dersom innholdet er spesielt målrettet mot en bestemt region i verden, kan du bruke funsjonen "Angi geografisk mål" i Google webmastertools. Der kan du angi forskjellige geografiske mål for ulike underkataloger eller underdomener (f.eks, /de/ Tyskland).

Hvis du ønsker å nå alle som snakker et bestemt språk rundt om i verden, ønsker du sannsynligvis ikke å begrense deg til et bestemt geografisk område. Dette er kjent som språklig målretting, og i dette tilfellet, trenger du ikke å bruke geografisk målverktøy (Google webmastertools).

Organisere innhold

Det samme innholdet på forskjellige språk er ikke å regne for "duplisert innhold" eller duplikat tekst. Unngå å blande språk på sidene, da dette kan forvirre Googlebot så vel som brukerne. Sørg for at navigasjon og innhold er på samme språk for hver side.

Hvis du ønsker å sjekke hvor mange av sidene som er anerkjent for et bestemt språk, kan du utføre et språk-spesifikt søk. For eksempel, hvis du går til google.de og gjør et søk, velger du alternativet under søkeboksen for å bare vise tyske resultater.  Ta kontakt for en prat med oss for å høre hvordan vi kan hjelpe deg med ditt oppsett!

 

 

 

International Search Summit

Hosted by WebCertain around the world



Besøg hjemmeside

Kunder

Kunder

 


© WebCertain AS, Besøksadresse: Henrik Ibsens gate 90, 0255 OSLO. Postadresse: Postboks 3081, 0207 Oslo