Sitemap

Gjør nettsiden din enklere å navigere i

Navigasjonen på et nettsted er viktig for å hjelpe besøkende til å finne det innholdet de søker. Det kan også hjelpe søkemotorene til å forstå hvilket innhold nettstedredaktøren mener er viktig. Selv om Google's søkeresultater er basert på hva hver enkelt side omhandler så liker søkemotorene også å ha en oppfatning av hvilken rolle en side spiller i helheten av nettstedet.

Alle nettsted har en startside, som vanligvis er den mest trafikerte siden på nettstedet og for mange besøkende starter navigeringen gjennom nettstedet her. Med mindre nettstedet bare har en liten håndfull sider, bør du tenke på hvordan de besøkende vil gå fra en generell side (din startside) til en side som inneholder mer detaljert innhold. Har du nok sider rundt et spesifikt emne som gjør det fornuftig å opprette en side som beskriver disse relaterte emnene (f.eks startside->relaterte emner->bestemt emne)? Har du hundrevis av forskjellige produkter som skal klassifiseres iht flere kategorier og underkategori sider?

Et nettstedskart (site map) er en enkel side på nettstedet som viser strukturen på nettstedet ditt, og vanligvis består det av en hierarkisk liste over sidene på nettstedet ditt. Besøkende kan gå til denne siden hvis de har problemer med å finne sider på nettstedet ditt. Søkemotorene vil også gå til denne siden, for en gjennomsøking (crawling) av sidene på nettstedet ditt, dog site maps er hovedsakelig rettet mot menneskelige besøkende.

En XML-Sitemap fil som du kan legge inn via f.eks Googles webmastertools, gjør det lettere for Google å indeksere sidene på nettstedet. Bruk av av en sitemap-fil er også en måte (men ikke garantert) å fortelle Google hvilken versjon av en URL du foretrekker som den kanoniske (f.eks http://kroppspleie.com/ eller http://www.kroppspleie.com/). Det finnes ulike åpen kildekode nettstedkart-generator script som hjelper deg opprette en Sitemap-fil på nettstedet ditt.

God praksis for nettsted navigasjon

Lag et brukervennlig hierarki - Gjør det så enkelt som mulig for brukere å gå fra generelt innhold til mer spesifikt innhold som de leter etter på nettstedet. Legg til navigasjonssider når det er fornuftig og inkluder disse inn i den interne lenke strukturen.

Unngå:

Bruk for det meste tekst for navigering - Å ha mesteparten av navigasjonen på nettstedet ditt i tekstlenker gjør det enklere for søkemotorene å gjennomgå og forstå nettstedet. Mange brukere foretrekker også dette i stedet for andre tilnærminger, særlig da enkelte enheter ikke kan håndtere Flash eller JavaScript.


Unngå:

 

Bruk av "Breadcrumb" navigasjon - En breadcrumb eller "brøsmule" er en rad med interne lenker øverst eller nederst på siden som lar besøkende raskt gå tilbake til et tidligere avsnitt eller tilbake til startsiden. Mange "brødsmulestier" har den mest generelle siden (vanligvis startsiden) som den første og mest venstrestilte lenken og lister opp mer konkrete seksjoner ut til høyre.

Bruk et HTML sitemap (nettstedskart) på nettstedet ditt, og anvend en XML-Sitemap-fil - En enkel
sitemap side med linker til alle sidene eller de viktigste sidene (hvis du har hundrevis eller tusenvis) på nettstedet ditt, kan være nyttig. Opprettelse avv en XML-Sitemap-fil for nettstedet bidrar til å sikre at søkemotorene oppdager sidene på nettstedet ditt.


Unngå:

Vurder hva som skjer når en bruker fjerner en del av din URL - Noen brukere vil navigere i nettstedet på litt alternative måter. For eksempel, i stedet for å bruke brødsmule lenken på siden, vil en bruker kanskje fjerne en del av URL-en i håp om å finne mer generelt innhold. Han eller hun kan gå http://www.kroppspleie.com/nyheter/2008/aloeverakrem.htm, for deretter å skrive inn http://www.kroppspleie.com/nyheter/2008/ inn i nettleser adressefeltet, i den tro at dette vil vise alle nyheter fra 2008. Er din nettside forberedt på å vise alt innholdet i dette tilfellet, eller vil brukeren få en 404 ( "finner ikke siden"-feil)? Hva med å flytte siden opp et katalog nivå til http://www.kroppspleie.com/nyheter/?

Ha en god 404 side - Brukere vil noen ganger komme til en side som ikke finnes på nettstedet, enten ved å følge en død lenke eller ved å skrive inn en feil URL. Å ha en tilpasset 404 - som guider brukerne tilbake til en fungerende side på nettstedet ditt kan gi betraktelig bedre brukervennlighet. Din 404 side bør ha en lenke tilbake til din startsiden og kunne også gi lenker til populært eller relatert innhold på nettstedet ditt. Du kan bruke ulike webmastertools for å finne kildene til nettadresser som forårsaker "not found" feil.

Unngå:

Tilbake til: Lær om SEO Neste: Innhold

 

International Search Summit

Hosted by WebCertain around the world



Bes√łg hjemmeside

Kunder

Kunder

 


© WebCertain AS, Bes√łksadresse: Henrik Ibsens gate 90, 0255 OSLO. Postadresse: Postboks 3081, 0207 Oslo