Sitemap

SEO guide for nybegynnere

VI har samlet noe materiale for personer som ikke kan så mye on SEO eller søkemotoroptimalisering (som det heter på norsk). Det er ikke slik at SEO feltet er "rocket science" som kanskje noen liker å gi inntrykk av. Materialet baserer seg på retningslinjer laget til av søkemotoren Google selv samt andre kilder.

Søkemotoroptimalisering handler ofte om å gjøre små endringer på deler av nettstedet ditt. Når man ser på endringene enkeltvis, kan disse endringene synes som små forbedringer, men kombinert med andre optimaliseringsmetoder, vil det kunne ha en merkbar innvirkning på nettstedets brukervennlighet samt nettsidens ranking og ytelse i søkemotorenes resultatsider.

Skille naturlig og betalt søk

Bildet illustrerer skillet mellom naturlig og betalt søk. SEO påvirker kun de organiske søkeresultatene, ikke betalt søk eller sponsede lenker, som f.eks Google AdWords.

Selv om tittelen på denne siden inneholder ordet "SEO", sier vi gjerne at du bør basere valg av søkeord å optimalisere for først og fremst på hva som er mest relevant og best for de besøkende til nettstedet ditt. De besøkende er de viktigste "forbrukerne" av innholdet og bruker søkemotorene for å finne hva du tilbyr.

Det å fokusere for mye på spesielle triks / tweaks for å skaffe seg rangering i de organiske søkemotorresultatene vil kanskje ikke resultere i de ønskede resultatene.

Optimalisering handler om å vise nettstedet fra sin "beste side" når det gjelder å skaffe synlighet i søkemotorene.

SEO temaene som er omtalt vil gjelde for nettsteder av alle størrelser og typer.

Neste side: Bruk av sidetitler

 

International Search Summit

Hosted by WebCertain around the world



Besøg hjemmeside

Kunder

Kunder

 


© WebCertain AS, Besøksadresse: Henrik Ibsens gate 90, 0255 OSLO. Postadresse: Postboks 3081, 0207 Oslo